Cara Mencari Kerja Di Singapura

Cara Mencari Dan Bekerja Di Singapura Dengan Gaji Lumayan

Cara Mencari Dan Bekerja Di Singapura Dengan Gaji Lumayan. Jika kita sebagai rakyat Malaysia pasti berbangga dapat bekerja atau mencari rezeki halal di Singapura, kan. Maklum lah gaji dibayar dengan Dolar, boleh katakan terima gaji yang lumayan setiap bulan..

Yup, memang lumayan, kan..

Kalau anda duduk di Johor, biasa saja, kan tengok anak-anak muda pakai motosikal besar seperti Ducati. Harga motor tersebut lebih kurang dalam RM80,000 dan ia dianggap sudah jadi fanomena biasa. Kami memang teringin lama nak pakai motor berkuasa ini, adakah anda macam itu jugak..


Cara Mencari Dan Bekerja Di Singapura Dengan Gaji Lumayan



Cara Mencari Dan Bekerja Di Singapura Dengan Gaji Lumayan

Pernahkah anda tahu ada satu Panduan untuk anda mencari kerja di Singapura, panduan tersebut memberi info-info yang berguna untuk mencari job di Singapura, melindungi anda dari ditipu oleh orang tengah atau majikan. 

Adakah anda teringin mengetahuinya..

Panduan Mencari Kerja Di Singapura ini ditulis oleh Puan Haniza Rashid, seorang perunding kerjaya. Pengalaman saya bekerja di Singapura serta bekerjasama dengan agensi pekerjaan yang berdaftar dari Singapura membolehkan saya melihat pelbagai isu dan  masalah yang dihadapi oleh rakyat Malaysia apabila mahu bekerja di Singapura..


Panduan Kerja Dan Mencari Kerja Di Singapura

Jika anda tengah mencari lubok atau selok belok bekerja di singapura, seharusnya anda jadikan panduan ini sebagai satu langkah untuk anda dapat kerja di sana. Berikut kami kongsikan secara ringkas rujukan terdapat dalam kandungannya..

BAB 1 : STRATEGI MENCARI KERJA

Ya! Untuk mencari kerja, kita perlukan strategi. Di dalam bab ini saya tunjukkan anda bagaimana anda boleh mencari peluang kerja kosong di singapura hanya secara online sahaja. Ada 5 website utama yang boleh anda gunakan! 

Terdapat beribu peluang pekerjaan yang akan anda jumpai. Anda boleh lihat sendiri, berapakah gaji yang ditawarkan dan apakah syarat-syarat yang ditetapkan untuk memohon. Anda boleh pilih kerja apa yang anda mahukan!. 


Disini sahaja, anda sudah jimat masa dan beribu ringgit berbanding jika anda terus ke singapura untuk mencari kerja atau menggunakan khidmat agen untuk mencarikan kerja untuk anda.

BAB 2 : DOKUMEN-DOKUMEN PENTING

Ini bab yang sangat penting. Anda perlu tahu, apakah dokumen-dokumen yang diperlukan untuk anda mencari kerja dan untuk anda masuk ke Singapura.

Undang-undang di Singapura agak ketat. Jika anda tercicir salah satu dokumen ini, anda mungkin tidak akan dibenarkan masuk ke Singapura dan mungkin tidak akan diterima bekerja.

Malahan, sesetengah dokumen, mereka mahukan dokumen yang ASAL! Dokumen fotostat mereka tidak layan!.


BAB 3 : PENGANGKUTAN

Ada beberapa cara anda boleh memasuki Singapura. Sama ada menggunakan kereta, motosikal atau bas. Setiap satu cara diterangkan di dalam bab ini.

Pengangkutan untuk bergerak di dalam Singapura juga turut diterangkan di dalam bab ini.


BAB 4 : TEMPAT PENGINAPAN

Jika anda sememangnya tinggal di Johor Bahru bersama keluarga, ini mungkin tidak menjadi masalah. Tetapi, bagi yang bukan berasal dari Johor Bahru. Anda perlukan tempat menginap sama ada sebelum mendapat kerja ataupun selepas mendapat kerja.

Jadi, dimanakah anda perlu menginap? Di dalam bab ini saya ada cadangkan tempat penginapan yang sesuai dengan kos yang rendah. Sesuai untuk penginapan sementara apabila anda sampai di Johor Bahru.

Malahan, saya tunjukkan juga cara-cara untuk anda mencari tempat tinggal yang tetap selepas anda mendapat pekerjaan di Singapura.

BAB 5 : HAL-HAL PENTING YANG LAIN

Di dalam bab ini, saya menerangkan hal-hal penting yang lain yang perlu anda tahu jika anda mahu bekerja di Singapura.

  • Apakah prosedur yang perlu anda lalui?
  • Perihal tentang gaji?
  • Siapa yang perlu membayar kos levi/permit kerja?
  • Bagaimana waktu bekerja di Singapura?
  • Bagaimana untuk solat? Adakah ruang solat disediakan?
  • Dimana untuk dapatkan makanan yang sedap dan murah?
  • Bagaimana pula dengan penggunaan telefon?
  • Apakah bahasa yang digunakan? Perlukah fasih berbahasa inggeris?

Semua persoalan diatas, akan terjawab di dalam bab ini!
 


Serba sedikit yang boleh dikongsikan, rujukan lengkap melalui link Panduan Kerja Singapura.. 



Cara Mencari Dan Bekerja Di Singapura Dengan Gaji Lumayan


Bukan Semua Sesuai Kerja Di Singapura
Nak kerja tempat orang hati dan jiwa kena la kental, kalau anda ada ciri-ciri seperti yang disebutkan nanti. Baik jangan mimpi kerja di singapura, antara cirinya ialah..



  • MANJA. Jika anda seorang yang manja dan tidak tahu berdikari. Sentiasa mengharapkan orang lain melakukkan semua perkara untuk anda. Anda tidak di galakkan untuk bekerja di Singapura.
  • TIDAK SABAR & TIDAK TAHAN TEKANAN. Bekerja di Singapura memerlukan tahap kesabaran yang sedikit tinggi. Jika anda seorang yang tidak penyabar, tidak tahan dengan tekanan, panas baran dan mudah melenting. Bekerja di Singapura tidak sesuai untuk anda.
  • TIDAK MENEPATI WAKTU. Suka datang lambat dan suka buat perangai "janji melayu"? Anda tidak layak untuk bekerja di Singapura.
  • BLACKLISTED. Jika anda termasuk dalam senarai hitam akibat hutang PTPTN atau hutang-hutang lain, serta termasuk dalam senarai individu yang tidak dibenarkan ke luar negara. Maka anda juga tidak boleh bekerja di Singapura.
Okey, sudah baca, kan..

Jadi..

Kalau anda rasa dalam diri anda tiada sifat ini. Persiapkan diri anda dan belajar selok belok tentang kerja di Sinpagura. Berminat hendak tahu caranya, anda boleh ke link Panduan Kerja Singapura ini..

Tamat sudah..



0 Komentar untuk "Cara Mencari Dan Bekerja Di Singapura Dengan Gaji Lumayan"

Back To Top