Cara Mencari Kerja Di Singapura

Persoalan Tentang Kerja Di Singapura


Persoalan Tentang Kerja Di Singapura. Macam biasa, bila kita ditawarkan kerja baru di mana-mana pun, pasti perasaan gemuruh dan takut akan ada dalam diri setiap orang. Lebih-lebih lagi kerjanya di luar negara seperti Singapura, lagi la banyak persoalan bermain di fikiran..

Dapatkah aku kerja di singapura dengan tenang..

Apa yang kami tahu, pastinya ada pelbagai persoalan dalam fikiran anda tentang kerja di Singapura. Susah ke kerja di sana, hanya mereka yang mengalami sahaja yang tahu..


Persoalan Tentang Kerja Di Singapura



Persoalan Tentang Kerja Di Singapura

Jadi dalam blog post ini, kami kongsikan soalan-soalan biasa ditanya pada Puan Haniza Rashid dalam Panduan Kerja Singapura. dengan persoalan ini, ianya dapat membantu anda jika bekerja di negara tersebut. Antaranya soalannya ialah..

S : Saya tiada apa-apa sijil, bolehkah bekerja di Singapura?

J : Ya Boleh! Ada banyak kerja yang ditawarkan tanpa memerlukan sebarang sijil dan pengalaman. Gaji permulaanya pula sekitar SDG 1,000. Tetapi jika anda mempunyai sijil SPM, gaji permulaan yang boleh anda perolehi adalah jauh lebih tinggi.



S : Saya tak pandai berbahasa inggeris, boleh ke kerja di Singapura?

J : Jika anda fasih berbahasa inggeris, ianya adalah satu kelebihan buat anda. Tetapi jika tidak, tidak mengapa. Anda boleh belajar bahasa tersebut secara beransur-ansur. Malahan, ada sesetengah posisi kerja, tidak memerlukan anda berinteraksi dengan ramai orang. Tambahan lagi, bahasa inggeris yang digunakan di Singapura sebenarnya adalah lebih mudah dan ringkas yang mana, lebih dikenali sebagai Singlish.... "Don't worry lah.. sure can mah!"



S : Kerja apa je yang ada kat Singapura tu?

J : Ada macam-macam kerja, dari tukang cuci pinggan, mat despatch, operator kilang, baristar, eksekutif, engineer dan pelbagai lagi jawatan kosong. Pendek kata, semua kerja insyallah ada. Cuma.... adakah anda layak atau tidak sahaja.. :)



S : Berapa kos untuk buat permit kerja?

J : Anda tidak perlu risau tentang kos membuat permit. Proses membuat permit adalah merupakan tanggungjawab majikan. Bahkan, kos tersebut akan ditanggung oleh pihak majikan sepenuhnya. Tiada bayaran akan ditolak dari gaji anda. Ini adalah peraturan dalam undang-undang buruh di Singapura.



S : Boleh ke cari kerja sendiri tanpa guna khidmat agensi?

J : Ya! Sudah pastinya boleh! Di dalam ebook ini saya tunjukkan bagaimana anda boleh mencari kerja sendiri di Singapura tanpa menggunakan khidmat agensi!



S : Kalau saya tetap nak guna khidmat agensi? Macam mana? Berapa kosnya?


J : Boleh juga! Tiada masalah. Terpulang kepada anda. Kos khidmat agensi selalunya adalah 1 bulan gaji yang anda perolehi. Jika anda perolehi gaji SGD2,000 = RM6,200 sebulan, maka itulah kos yang perlu anda bayar kepada pihak agensi. Biasanya mereka akan ambil bayaran tersebut dengan cara memotong wang gaji anda untuk tempoh 2-3 bulan.

Okey, persoalan anda mungkin sudah terjawab. Sudahkah anda bersedia untuk bekerja..huhu..


Panduan Kerja Di Singapura

Dengan persoalan anda itu, seharusnya anda mendapatkan ilmu cara nak kerja di Singapura melalui panduan ini. Kami berikan sedikit info ringkas kandungan rujukan tersebut. Antarannya ialah..

BAB 1 : STRATEGI MENCARI KERJA
BAB 2 : DOKUMEN-DOKUMEN PENTING
BAB 3 : PENGANGKUTAN
BAB 4 : TEMPAT PENGINAPAN
BAB 5 : HAL-HAL PENTING YANG LAIN

Dalam setiap bab tersebut diterangkan secara detail untuk memudahkan anda bekerja di sana tanpa ada masalah dan tidak kena tipu oleh orang tengah atau individu tertentu.. 


Jadi..

Jika anda betul-betul mahu kekerja dengan gaji yang lumayan. Ketahui lah selok belok kerja negara tersebut dengan pergi ke link Panduan Kerja Di Singapura ini..

Tamat sudah..

Terima kasih membaca blog post Persoalan Tentang Kerja Di Singapura..


0 Komentar untuk "Persoalan Tentang Kerja Di Singapura"

Back To Top